lørdag 13. mai 2023

Maiparfymen: Miss Dior Chérie (2005).

Tittelen på dette innlegget kunne like gjerne ha vært: Hvordan Dior slutta å lage en fantastisk parfyme... Åh, jeg er så lei meg når jeg skriver dette. Men den originale Miss Dior Cherie er ikke i produksjon lenger. Hvorfor, Dior? Hvorfor? Jeg mistenker det er fordi de store motehusene fokuserer på å lage salgbare, populære parfymer. Motehusene som en gang var så ikoniske har dessverre gått mer og mer mot å bli pengemaskiner som kopierer det som "funker" til enhver tid og dermed har parfymørene tapt mye av sin kunstneriske frihet. Nå gjelder det å lage ting som man vet selger. Det vil si, å lage noe som allerede finnes og funker.


Og det er synd. For den opprinnelige Miss Dior Cherie fra 2005 var rett og slett utsøkt! I motsetning til den generiske cocktailen som går under samme navn i dag, luktet denne roser med karamell, jordbær og popkorn. Den var kanskje noe man beskrev som en gourmand, men ikke at jeg hadde peiling da jeg kjøpte den da jeg var student i Bergen i 2008! Den var bare så deilig. Jeg ville ha den på meg hele tiden og den satte en deilig lukt på trench-coaten min som luktet så godt i vår-regnet. Den var en parfyme som fikk meg til å føle meg vakker, avslappet og litt spesiell. Litt som "Lady in Hammock" malt av  Emanuel Phillips Fox.

Uansett. Det finnes en løsning for oss grinete duftnostalgikere. Noe som sikkert ikke er helt 100% lovlig, men det finnes parfymeprodusenter der ute som lager parfymer som ligner veldig på den opprinnelige parfymen. Jeg trodde egentlig ikke jeg skulle ty til en slik løsning, men savnet ble for stort. Min Miss Dior Chérie etterligning er ikke helt lik den opprinnelige parfymen, men et godt forsøk på å lage noe som er veldig likt. Og jeg har få skrupler for å kjøpe den! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar