lørdag 13. mai 2023

Fremad marsj!

 Tittelen fikk en uventet tone, men det var det første som falt meg inn når jeg tenker på hvordan den siste tiden har vært. 

Nå er vi ferdig med venteperioden, og vi marsjerer med stamina og selvsikkerhet mot en ny sommer. Mai er en fantastisk måned sånn sett. Ikke bare har alt våknet til liv, nå skal livet leves! Blader skal ut, knopper dannes, tulipaner i blomst. Det er godt å se at naturen ikke nøler lenger. 




Siden i går er så og si 70% av de plantene jeg dyrket inne og i minidrivhuset ute i bedene og i plantekassene. Jeg hadde ikke forventet å se jordbærene mine komme i blomst så tidlig. Det har virkelig hjulpet med å ha lokk over kassa, og det er noe jeg kommer til å skaffe for de andre etter hvert. Tomatplantene er ikke særlig imponerende i år, men jeg håper at alt henter seg inn igjen, nå som det står i drivhusene. Rabarbraen derimot... Har du sett en så kraftig rabarbra før? Her har bokashivannet gjort susen tror jeg. 




Jeg har vært så heldig å få margeritter fra en god nabo og venninne som jeg hjelper med å lage en webside. De var så nydelige! Jeg har vært veldig prinsipiell på å det å ikke kjøpe ferdig planter fra gartneri eller butikken, men nå som jeg tenker over det er det litt synd. Jeg går glipp av mange blomster med lang blomstringstid, så om jeg finner et gartneri som gjør det på en miljøvennlig og etisk måte, så slår jeg kanskje til med et par petunia neste gang.

Vi ses forhåpentligvis snart igjen. Nå er tulipanene nesten i blomst her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar