søndag 9. april 2023

God påske!


I fjor høst var jeg tydeligvis ganske så optimistisk. Jeg handlet inn mange pakker med påskeliljeløk, krokuser og andre vårblomster på salg og tenkte at jeg ikke skulle kjøpe noen påskeblomster det påfølgende året. Men med den kalde våren som har vært, burde jeg kanskje ha skjønt at det var verdt å ta seg en tur på hagesenteret og handle inn litt blomster før påska startet, men det gjorde jeg av en eller annen grunn ikke. Så denne påsken ble helt uten instagram-verdige påskeliljer. Det er sikkert ikke fryktelig dumt for miljøet. Og påskeliljene jeg har ute i potter og i jorda kommer til å spre seg og kunne komme opp igjen til neste år. Så det er litt fint!


I påska har vi vært en liten tur hos mamma i Hallingdal og fått meg meg frø og småplanter i potter som jeg tenker å dele senere. I går tok vi oss en tur til Røsholmstranda på kvelden, og det er det du ser bilder av her. Der var det mye vakkert å se, selv om våren ikke er ordentlig i gang enda. Det er fint å gå over isen og høre vannet under oss risle og vårfuglene kvitre. Finne små skatter i naturen og dokumentere de med kameraet. 

Jeg tenker på så mye vi kunne ha gjort i løpet av en påske. Reist på fjellet, løst påskequiz, fått Isak til å prøve seg på ski. Alt det klassiske, som også hadde sikkert vært kjempekoselig. Men jeg tenker at det får vi gjøre et annet år. Vi har fortsatt så mye å oppdage her hvor vi bor og hver ferie gir tid og rom for nye oppdagelser. Og så lenge vi har påskeegg, en spennende påskekrim og sol - så er det en god nok påske for oss. 


Hagen er i full gang nå - i drivhuset ute, inne på "planterommet" og i den faktiske hagen vår. Georgineknoller er satt til fordriving inne og jeg eksperimenterer med å forkultivere sommerblomster i uoppvarmet drivhus. Mer om det kommer senere. I mellomtiden håper jeg du har det bra og ønsker deg en helt herlig påske!

1 kommentar:

  1. Påska treng ikkje alltid å vere skiturar eller quiz på hytta på fjellet, heimepåske er ganske fint det også :) Og sjølv med litt snø, kan ein sjå av bileta at det er vår i lufta, ordentleg stemningsfulle bilete. Påskedagsklem!

    SvarSlett