lørdag 11. februar 2023

Vinter møter vår

John Singer Sargent - Country Road in Winter (1893)

Kanskje det ikke er vår helt enda. For det er jo altfor tidlig for det. Men mildværet, storm og lengre dager gir meg ordentlige vårfornemmelser. 

Men kanskje blir senvinteren mer slik i årene fremover. Litt mer slik den engelske og irske. Kanskje vi får mer eviggrønne planter i hagen, grønt gress som titter opp mellom smeltet snø, brune busker mot en klar blå himmel. Det er i hvert fall noe vakkert over den måten John Singer Sargent så det på i dette maleriet. 

2 kommentarer:

  1. Så sprøtt å lese ordene dine her. Kjæresten sa nemlig i dag at han fikk Londonfeeling når vi gikk ut av bilen. Borte var snøen, temperaturen lå på 6 grader, og det luktet akkurat som britisk vinter. Og sukk, det har selvfølgelig sin sjarm. Men aller helst i England. Her oppe vil jeg ha snø, klar himmel og vintersol. Jeg vil kjenne det i nesa ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er veldig enig med deg! Vil gjerne ha årstidene slik jeg kjente de som liten. Det føles både rart og ganske skummelt når det endrer seg så drastisk. Eneste fordelen er vel at jeg takler kulden dårlig, så det er litt deilig at det går mot vår sånn sett. Men er redd for at tulipanene titter opp av jorda i mars, og det er altfor tidlig!

      Slett