onsdag 28. desember 2022

Takk for i år, 2022! (januar - juni)

I 2022 var fylt med mange fine øyeblikk. Alle år er jo egentlig det, men dette året var spesielt fordi det ble vårt første år som familie i et hjem som er helt vårt eget, i vårt lille hus på Helgelandsmoen. Jeg delte lite av det, siden jeg tok meg en god pause av sosiale medier fra våren av og ut mot sommeren (med unntak av et par instagram innlegg i ny og ne). Å finne seg til rette i et hus og etablere en helt ny hage tok mye mer energi enn det jeg trodde. Og med en liten gutt som krever oppmerksomhet blir det ikke mye tid til så mye annet.

Derfor er det jo en koselig med en liten throw-back, nå som vi er mer på plass. Denne bloggen er jo ganske ny enda, og dette er en fin mulighet for oss til å bli bedre kjent! Så: Velkommen til en oppsummering av 2022! Vi starter med...

Januar

I januar gikk vi mange turer til fots for å bli kjent i området. I nabolaget er det et hus med den fineste lille hagen.

Det ble mange skogsturer.

Denne nydelige elva er like ved oss. Og sånn kan den se ut med noen minutters mellomrom!


Februar


Min franske kjæreste hadde sin første skitur. Vi fortsatte å øve oss litt på skisporene i skogen hvor vi bor.

Storelva var like pen og like kald!  

Og jeg sådde mine aller første frø til stauder og grønnsaker i hagen. Gjett om jeg var full av forventning!

Mars

Jeg sjekket frøene som jeg hadde vintersådd. Null aktivitet. 


Også null aktivitet på terrassen. Ikke engang hagemøbler. Kun bokashi i pottene. 

Vi begynte å sette opp plantekasser.


April

Jeg begynte å fylle opp plantekassene med bokashi og jord.




Dette trekløveret måtte vi jo ha i påska!

Storelva fortsatte å imponere med fantastiske solnedganger. 

Verandaen fikk sin første fylte krukke. Vi tenkte så smått på å få ned dukkehuset for å få plass til en Magnolia som kunne lage litt skygge for terrassen. Litt trist er det jo, men vi har ikke plass til så mye i en så liten hage.  

Vi fikk besøke endene hos noen bekjente på Røyse.

I påska åt vi lunsj. Digg lunsj inne. 

Det ble mange familieturer med den nye sportsvogna til gutten vår.

Gåsunger som kom ekstra tidlig ut.

Solnedgangene var like vakre, bare på en måte vi ikke hadde sett før. 


Mai

Ble veldig inspirert av dette blåe bildet av Renoir. Den minner meg om en parfyme jeg liker å bruke i mai. 

Nabogården hadde en vakker tåke på åkeren sin om morgenen. 

Og bjørka spratt i år også. 

Jeg fikk med meg en venninne til Hesleberg gartneri på Vollen. Jeg kjøpte planter til flere tusen kroner og tenkte "det blir jo bare i år!". Vi får se...

Og vi skulle så gjerne ha spist lunsj her! Den utsikten!

Roser på rad. Takk, Hesleberg! Her fant jeg alle de tre jeg lette etter.
 De tok seg så fint ut i regnværet. 

Bakte på selveste 17.mai. Mandel og rabarbarakrem. Oppskrift fra Isabella's - mitt favoritt magasin. 

Vann ble veldig interessant for gutten vår. 


De ukjente naboene med det fine epletreet. Elsk!

Spiste mange kveldsmåltider med grønt fra hagen og tenkte iherdig på hva jeg skulle gjøre med det skam-beskjærte epletreet utenfor. Ingen konklusjon fattet enda...

Juni

Vi skaffet oss el-sykkel! Og jeg dro på el-sykkeltur for meg selv og tok litt bilder. Røyse-halvøya er så vakker om sommeren.

Liljekonvall vokser over alt på halvøya. 

Det ble laget flere slike villblomstbuketter hjemme hos oss i løpet av juni. Både av meg, gutten vår og svigermor som bodde hos oss en periode. 

Se også dette innlegget om hagen i sommer.

Henger du fortsatt med? Bra. For i morgen kommer del 2!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar