onsdag 19. april 2023

Tåke , sol og litt plantenytt

Her kommer et innlegg med litt ymse. 

På mandag leverte jeg Isak i morgentåka. På parkeringa til barnehagen ligger det et gammelt bygg som tilhører Helgelandsmoen Næringspark og som har en liten tomt på baksiden med høye bjørketrær. Derfra ser man rett over en åker og så elva med et naturreservat i bakgrunnen. Jeg og franskmannen drømmer om hvor fint det hadde vært om noen hadde åpnet en fransk kafé med sitteplasser ute. Der kunne de ha servert kaffe til fjernarbeidere på dagtid, og middag etter jobbtid. Foreldre og barna fra barnehagen kunne komme innom og spise middagen sin der i blant. Kanskje man kunne ha hatt en liten lekeplass til barna. Kanskje en liten kjøkkenhage. Vi er flinke til å drømme, vi :) 

Inne på kjøkkenet lyser alle detaljene opp i vårsola. Tekanna tar seg så fint ut der oppe på hylla, ved siden av den fine te-boksen jeg kjøpte da jeg var på ferie i Japan for mange år tilbake. (Min favorittillustratør Higuchi Yuko har illustrert de fine dyra.) Nå om dagen fyller jeg tekannene med Tokyo Breakfast Tea fra Mariage Frères. En nydelig frokost te som jeg ikke kan beskrive på noen annen måte enn at den smaker veldig... japansk!
Inne på det "provisoriske" planterommet (som jeg snart har hatt i ett år), er sinnia, dahliastiklinger, tomater av ulike sorter, mais, blodbeger og mye mer i full spiring. Jeg blir så overrasket hver gang jeg får noe til å spire. Jeg gjør liksom ikke så mye for det! Men sånn er naturens gang. Det er helt fantastisk. Jeg har drysset epsom salt og bokashistrø på jorda og det ser ut til at småspirene har kost seg med det.

Og ute er det ikke mye som skjer enda, men krokusene på den mest solrike plassen i hagen er i full blomst. Og nå begynner det å bli såpass lyst, såpass sent på kvelden at jeg faktisk får tid til å gjøre noen småoppgaver etter vi har lagt Isak. Herlige vår! ♥

2 kommentarer:

  1. Ja, du har mange gode idéer! :-)
    En liten café hadde sikkert vært fint der.
    Nydelig tekanne! Jeg drikker også te, og har nå fått helt dilla på Pukka Earl grey te. Flotte krokus, og flotte småplanter. Et planterom må en jo ha ja :-)

    SvarSlett
  2. Krokusar! ♥ Den der kaféen høyrest superkoseleg ut, slike draumar er så innmari fine :) Og diggar forresten den gule og kule teboksen, alltid kjekt å finne slike favorittar, i tillegg til at det er eit flott ferieminne! God helg, flotte deg! ♥

    SvarSlett