onsdag 8. mars 2023

Gratulerer med kvinnedagen!

Verden over går kvinners rettigheter i revers. Jeg synes det er helt høl i hue at flere vestlige land går i retning av å begrense kvinner å bestemme over sin egen kropp, en rettighet som av så mange anses som grunnleggende. Det er helt åpenbart at de rettighetene vi har, ikke er en selvfølge - og desto viktigere er det å verne om og kjempe for de. Jeg skulle gjerne ha vært med og markert det tydeligere i dag, for de siste årene har jeg begynt å bli litt sinna på verden. Men i dag sitter jeg her og tar igjen masse jobb med snikende følelse av bihulebetennelse.


Ville uansett bare si: gratulerer, kjære damer! Jeg er så inspirert av så mange fantastiske kvinner der ute, og kampen så mange kjemper. I perioder av livet mitt har jeg hatt det så tøft, men jeg har tenkt på så mange flotte og sterke damer som jeg kjenner som har kommet seg igjennom mange tøffe situasjoner. Jeg tror jeg at jeg finner en styrke jeg ikke visste at jeg hadde, gjennom alle de. Og derfor vil jeg også si takk. Takk for all den jobben dere har gjort før oss! Vi skal kjempe videre...

Til inspirasjon vil jeg dele denne linken til Lombard Historical Society som viser ulike propaganda plakater for og imot stemmerettsforkjempere i USA ved begynnelsen av forrige århundre. Ganske komisk hvordan noen siktet på å skremme menn med at de måtte passe på barna , i mens damene var ute å stemte. Godt å vite at at man lever i et land hvor man kan tenke at det er historie og le av det. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar