torsdag 26. januar 2023

Vårtur på ønskelisten: Helen Fredholm sin cottage garden

I går sådde jeg enda flere planter. Lilla paprika og habanero. Frøene er egentlig gamle, de har jeg fått fra en venninne og kjøpt på salg. De andre paprikaene jeg sådde for en stund siden lar vente på seg. Blodbegerfrøene rører seg ikke. Ute står all vintersådden og bare venter. Det jo helt umulig å ikke tenke på vår og drømme om vakre hageopplevelser. 

I år ønsker meg en hagevandring. Å se en hage som kan gi meg påfyll av ideer og inspirasjon. 

cottage-garden-helen-fredholm
Tenk å slappe av her med en kopp te.

Og da har jeg veldig lyst til å besøke Helen Fredholm sin cottage garden på Toten. Jeg har faktisk allerede avtalt med en venninne om at vi skal dra sammen til våren. Jeg tenker at cottage hage stilen passer meg så godt. Helen Fredholm har en tilnærming til hage som er ganske "hands-off", og hvor mye handler det om å lage gode betingelser for plantene og ellers se hva som overlever og klarer seg. Det liker jeg så godt. Nå har jeg riktignok brukt mye tid på hagen, men håpet er jo at prydhagen skal bli mer selvgående, og ikke nødvendigvis perfekt. 

I denne episoden av Hagespiren Podcast kan du bli kjent med Helen Fredholm og cottage garden filosofien. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar