lørdag 7. januar 2023

Ønskeliste for hagen 2023

Gjett om jeg har begynt å planlegge hagen for i år!  Egentlig er dette planer fra 2022 som jeg ikke fikk realisert fordi ambisjonene ble så store og tiden jo ikke strakk til. Så da håper jeg på å få på plass noen av disse tingene til våren og sommeren som kommer. Listen er lang, men jeg sier meg fornøyd om jeg klarer å sjekke av en tre-fire ting på lista. Men drømme kan man jo alltids for fremtiden også! 

Syrin

Syrinen 'Ruhm von Horstenstein'. Denne har et så romantisk uttrykk, med sine lys lilla blomster. Hos oss må den nok beskjæres mye så den ikke blir for høy, da vi ikke har plass til det hos oss.

Dahlia "Cafe au Lait Royal"

Bilde fra Hageglede.no

Det er en del jobb med georginer, for knollene må jo opp om høsten. Men det er så verdt det! Se så flott! I år skal jeg prøve meg på et par Cafe au Lait Georginer, tenkte jeg. Royal er den avbildet over og Rose ser slik ut. Kan kjøpes på Blomsterhagen på Abildsø. 

Nye sitteplasser

Det hadde vært så utrolig gøy å lage en slik benk selv, men det tror jeg neppe at jeg får tid til. Jeg synes disse putene fra Madam Stolz har så fine mønstre og passer så godt i en blomsterhage. 



Hadde jeg vunnet i lotto så hadde jeg sikkert lagt på en slik pizzaovn fra Morsøe. Ikke at jeg lager pizza noen gang, men tenk på alt det andre spennende du kan lage i den! Men kanskje en bålpanne hadde vært fin også? Vi får se.

Et bærtre eller frukttre

Et tre som faktisk gir bær eller frukt hadde vært fint. I motsetning til vårt skambeskjærte epletre som ser litt stakkarslig ut akkurat nå. Jeg ønsker meg fersken, druer, kirsebær - altfor mye egentlig. Og så må de på espalier for oss som har så liten plass. Kanskje det blir en oppgave til senere år.

Hengepil

De kan bli så vakre om vinteren! Og mange av sortene kan brukes til pilfletting, noe som hadde vært kjempegøy å prøve en gang i fremtiden. Men da må noen av tujaene i hekken vår graves opp først. Det blir en kjempejobb det også, men kanskje vi klarer det i år.

Viftelønn

 En pen viftelønn fra Plantasjen. Vet ikke om den er hardfør nok for vår hage som er H3/H4.

Denne skal få plass i et skyggebed sammen med andre skyggelskende stauder, tenkte jeg. Jeg vet ikke om jeg klarer å få det bedet på plass i år, men det hadde vært så fint. Åh, alle disse drømmene! 

Stauder


Astilbe - Chocolate Shogun. Denne her er bare så spesiell og fin! Jeg har ikke sett den til salgs i Norge enda, men venter på at de skal dukke opp et sted så jeg kan kjøpe den. 

Også har jeg masse annet på ønskelista mi. Flere pallekarmer til kjøkkenhagen, drivhus til pallekarmene, blomsterkasse for georginer - you name it. Denne hobbyen drar en så lett inn, og spesielt om vinteren går man rundt og drømmer om vår. Jeg kjenner jeg blir litt stresset av alt jeg vil gjøre, men det er for det meste en slags sorg som går ut på at jeg vet jeg ikke får tid og plass til alt. Og det er det samtidig en slags glede i også. Hagen er jo et fantastisk sted å være!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar